Annelijn

"Taal bestaat uit klanken, ritmes en melodieën. Je moet er alleen voor zorgen dat ze elkaar op het juiste moment ontmoeten."

Annelijn

Al tijdens mijn studie voor docent muziek aan het Conservatorium raakte ik geïnteresseerd in de invloed van muziek op de spraak- en taalontwikkeling van kinderen. Het werd mijn afstudeerthema en uiteindelijk ook de reden om door te studeren en voor het vak logopedie te kiezen. Het is mijn passie om te knutselen met de klanken van muziek en taal om zo een leuke, muzikale en leerrijke ervaring te creëren. Voor mij is het niet taal of muziek, maar taal én muziek. Met mijn producten hoop ik anderen te inspireren om spelenderwijs en muzikaal met taal aan de slag te gaan. Het voelt iedere keer weer als een feestje wanneer ik achter mijn piano kruip en er een idee voor een nieuwe muziekactiviteit ontstaat.

Door mijn logopedische achtergrond denk ik kritisch na over de inhoud van de liedteksten maar ook andere aspecten die van belang zijn bij het stimuleren van de communicatieve ontwikkeling.
Muziek kan een mooi startpunt vormen om contact met je kind te maken. Het neerzetten van een sfeer start bij de 1e toon. Die ene toon kan al zorgen voor een mooie interactie, een lach of een opgerichte blik.
En ga bij jezelf maar eens na hoe dat ene liedje wekenlang in je hoofd kan blijven zitten. Zolang de melodie en de muzikale omlijsting maar leuk genoeg zijn, kan een bepaald woord of een bepaalde zinsconstructie eindeloos herhaald worden. En juist dat is weer zo belangrijk in het proces van taal leren. Herhaling, herhaling, herhaling!

De kenmerken van mijn producten zijn:

Simpel in gebruik
Over het algemeen zijn er geen ellenlange voorbereidingen nodig om mijn producten te gebruiken. Er is sprake van een eenvoudige opbouw en de materialen zijn meestal wel voorhanden.

Zingend taal ervaren
De taal van de liedjes gaat altijd over wat je doet, ziet of ervaart. Op deze manier ervaar je de taal met al je zintuigen!

Eenvoudige taalstructuren
De inhoud van de liedjes is eenvoudig waardoor het ook voor kinderen die niet of nauwelijks spreken mogelijk is om (een deel) van de tekst mee te zingen.

Visuele ondersteuning
Door de eenvoudige structuur is het ook mogelijk om extra visuele ondersteuning (in de vorm van gebaren of afbeeldingen) toe te voegen.

Veel herhaling
De beste manier om iets te leren is door het vaak te doen, te zien en te horen!

Mogelijkheid om te variëren
De teksten zijn zo opgebouwd dat er makkelijk variaties op bedacht kunnen worden. Binnen een handomdraai heb je het liedje omgetoverd waardoor het weer gebruikt kan worden bij een ander thema.

a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then