Nieuwsbrief
Altijd als eerste nieuwe liedjes en tips ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis inspiratie, updates over nieuwe boeken en workshops en praktische tips om zingend aan de slag te gaan met taalontwikkeling.

Over Annelijn

Mijn naam is Annelijn van Asseldonk. Ik ben logopedist en muziekdocent. Al van jongs af aan speelt muziek een grote rol in mijn leven. Met Totaalmuziek breng ik mijn twee passies samen en hoop ik anderen te helpen om muziek en spel in te zetten als een middel in de begeleiding van kinderen.

totaalmuziek-25.jpg

Logopedist en muziekdocent

De liefde voor muziek is altijd een rode draad in mijn leven geweest. Wanneer ik piano speel, voelt dat als thuiskomen. Op mijn zeventiende begon ik met mijn studie aan het conservatorium in Maastricht, waar ik werd opgeleid tot muziekdocent met een specialisatie in OMB. Dat staat voor orthopedagogische muziekbeoefening, waarbij je muziek inzet binnen een setting met kinderen die een speciale hulpvraag hebben. Tijdens mijn stage kwam ik terecht op een cluster 2-school, waar kinderen met hoor-, spraak- en/of taalproblemen worden begeleid. Daar werd mijn interesse in spraak- en taalontwikkeling geboren, en mijn overtuiging dat muziek hierin een waardevolle rol kan spelen.

Na mijn afstuderen ben ik direct de opleiding logopedie gaan volgen. Vervolgens ben ik als logopedist aan de slag gegaan en gaf ik daarnaast muziekles. Met Totaalmuziek breng ik deze twee werelden samen. Ik wil ouders, kinderen en professionals helpen om muziek te gebruiken als middel voor plezierige en taalrijke ervaringen. Dat mijn twee passies op deze manier samenkomen, voelt als het uitkomen van een droom.

Het positieve effect van muziek

We leren steeds meer over de positieve invloed van muziek op ons brein. Muziek luisteren stimuleert de aanmaak van endorfine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Muziek kan ons tot rust brengen of juist activeren. Denk maar aan hoe vanzelfsprekend je begint mee te tikken of bewegen wanneer je een fijn ritme hoort. Routineliedjes geven structuur aan de dag en zorgen voor herkenning. Ook op taalgebied wordt de positieve invloed van muziek steeds vaker erkend. Liedjes helpen om de woordenschat uit te breiden, ondersteunen het taalbewustzijn en nodigen uit tot interactie. Muziek zet iets in beweging, letterlijk en figuurlijk. Zoals Erik Scherder het zo mooi beschrijft in zijn boek Singing in the Brain: muziek is een geweldige prikkel voor het brein.

Inspiratie

Mijn inspiratie haal ik uit het observeren van kinderen. Ik kijk naar hoe ze spelen, reageren op hun omgeving en met elkaar omgaan. Door die wereld in te stappen ontstaan de ideeën voor nieuwe liedjes.

De tekst is vaak het beginpunt. Ik denk na over hoe zinnen zijn opgebouwd, hoeveel woorden erin voorkomen, welke woorden moeten worden herhaald en welke beleving ik centraal wil zetten. De taal houd ik altijd concreet. Zingen over wat je ziet, doet of voelt zorgt voor herkenning en maakt de ervaring compleet. Het nodigt kinderen uit tot meedoen en contact.

Als de tekst staat, ga ik achter de piano zitten. Dan geef ik de woorden een muzikaal jasje. Een pauze op het juiste moment, een ritme dat past bij de spelhandeling, een melodie waarin belangrijke woorden er net even wat meer uitspringen. Hoe klinkt het als een spinnetje kriebelt? Of hoe kan de muziek nog meer ondersteunen wanneer je stippen op het papier tekent? Het blijft een feest om te zien hoe muziek en taal samenkomen. Dat is precies wat ik met Totaalmuziek wil overbrengen.

Meer lezen

In onze blogs vind je tips, nieuwe ontwikkelingen en persoonlijke verhalen over werken met muziek en jonge kinderen. Of je nu inspiratie zoekt voor een activiteit, verdieping bij een liedje of meer achtergrond over muziek in de taalontwikkeling, lees dan snel verder.

Over Annelijn

Mijn naam is Annelijn van Asseldonk. Ik ben logopedist en muziekdocent. Al van jongs af aan speelt muziek een grote rol in mijn leven. Met Totaalmuziek breng ik mijn twee passies samen en hoop ik anderen te helpen om muziek en spel in te zetten als een middel in de begeleiding van kinderen.

Meer info
Over het eerste liedje: "Die op"

Wanneer kinderen moeite hebben met taal leren, dan passen we ons taalgebruik en de verwachtingen aan, aan het niveau van het kind. We volgen het kind in zijn interesse door aan te sluiten bij het spel, te verwoorden wat er gebeurt en taal toe te voegen. Zo kunnen we het kind motiveren om te oefenen met nieuwe woorden of het maken van een korte zin.

Meer info