Nieuwsbrief
Altijd als eerste nieuwe liedjes en tips ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis inspiratie, updates over nieuwe boeken en workshops en praktische tips om zingend aan de slag te gaan met taalontwikkeling.

Over het eerste liedje: "Die op"

Wanneer kinderen moeite hebben met taal leren, dan passen we ons taalgebruik en de verwachtingen aan, aan het niveau van het kind. We volgen het kind in zijn interesse door aan te sluiten bij het spel, te verwoorden wat er gebeurt en taal toe te voegen. Zo kunnen we het kind motiveren om te oefenen met nieuwe woorden of het maken van een korte zin.

totaalmuziek-14.jpg

“Die op” is een veelzijdige en eenvoudige 2-woorduiting die bij veel spelsituaties kan worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van een toren, het matchen van plaatjes of stempelen op papier. 

Ik ben ook dol op dit zinnetje omdat het zo lekker ritmisch is. Het vormde de inspiratie voor mijn allereerste liedje dat ik schreef voor Totaalmuziek en heeft de toepasselijke titel: “die op” gekregen. 

De volgorde is altijd zo gebleven: eerst de tekst en dan de muziek. Want in ieder woord, in iedere zin en in ieder verhaal is muziek te vinden. 

In Taalenderwijs en het bijbehorende inspiratie e-book vind je nog tal van andere variatievormen om te oefenen met deze 2-woorduiting.

Meer lezen

In onze blogs vind je tips, nieuwe ontwikkelingen en persoonlijke verhalen over werken met muziek en jonge kinderen. Of je nu inspiratie zoekt voor een activiteit, verdieping bij een liedje of meer achtergrond over muziek in de taalontwikkeling, lees dan snel verder.

Over Annelijn

Mijn naam is Annelijn van Asseldonk. Ik ben logopedist en muziekdocent. Al van jongs af aan speelt muziek een grote rol in mijn leven. Met Totaalmuziek breng ik mijn twee passies samen en hoop ik anderen te helpen om muziek en spel in te zetten als een middel in de begeleiding van kinderen.

Meer info
Over het eerste liedje: "Die op"

Wanneer kinderen moeite hebben met taal leren, dan passen we ons taalgebruik en de verwachtingen aan, aan het niveau van het kind. We volgen het kind in zijn interesse door aan te sluiten bij het spel, te verwoorden wat er gebeurt en taal toe te voegen. Zo kunnen we het kind motiveren om te oefenen met nieuwe woorden of het maken van een korte zin.

Meer info